معرفی و تاریخچه

ستاد حوادث غير مترقبه و بحرانهاي ناشي از بلاياي طبيعي بايد تشكيل شود .الان هم از بم كانون يكي از مهمترين بلاياي طبيعي در زمان خودمان به مسئولان خطاب مي كنم و مي گويم اين كار را بيش از اين عقب نيندازيد.

                                                    فرازي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجتماع بزرگ شهرستان بم

                                                                                          13 ارديبهشت 1384

انسان از بدو خلقت هميشه در معرض آسيب هاي جدي ناشي از بلاياي طبيعي بوده و پديده هاي خطر آفرين طبيعي نظير سيل ،زلزله ،آتشفشان،طوفان،صاعقه و... در طول تاريخ ،زندگي انسان ها را تحت تاثير قرارداده و اثرات غير قابل جبراني را به همراه داشته اند،چنانچه  در قرآن آمده اضمحلال و نابودي بسياري از تمدن ها ناشي از وقوع بلاياي طبيعي بوده است.

استقرار فلات ایران برروی پهنه پر حادثه کره زمین ، از جمله کمربند زلزله آلپ هیمالیا ،منطقه کوهزایی، برخورداری از اقلیم گرم وخشک ، تنوع توپوگرافی وشرایط طبیعی نا همگون وهمچنینی تغيیرات وتحولات اجتماعی واقتصادی پر شتاب دهه های اخیر نظیر شهر نشینی، دگرگونی در ساختار اقتصادی وتکنولوژیک وقرارگرفتن در دوران گذار اقتصادی ،مجموعا شرايطي را بوجود آورده است که وقوع انواع بحرانهای محیطی وانسانی اجتناب نا پذیر است.

كشور عزيزمان ايران بواسطه موقعيت جغرافيايي ،تنوع و گستردگي اقليمي و وضعيت زمين شناختي يكي از 10كشور  آسيب پذير جهان محسوب شده ،بطوري كه از 43 نوع بليه طبيعي كه در جهان به ثبت رسيده، 31 نوع آن در كشور ما به وقوع پيوسته و آن را جزء ده كشور اول بلاخيز دنيا قرار داده است . در آسيا پس از هند ،بنگلادش و چين، ايران در مقام چهارم كشورهاي حادثه خيز آسيا قرار دارد.در سالهاي اخير ده ها هزار نفر از مردم ايران بر اثر وقوع حوادث طبيعي جان خود را از دست داده اند.

امروزه توسعه زندگي اجتماعي، به ويژه شهرنشيني و گسترش روزافزون شهرها نيز ابعاد اين حوادث طبيعي را وسعتي دوچندان بخشيده و همواره يكي از دغدغه‌هاي اصلي تمامي مديران شهري و بحران و شهروندان، بررسي شيوه‌هاي مقابله با آنها بوده است.

در ميان اين حوادث سيل و زلزله به دليل شدت وقوع، پهنه گسترده تحت تاثير اين گونه حوادث و اثرات عمومي فراوان به شهروندان و تاسيسات و زير ساختهاي شهري از اهميت فراواني برخوردار مي باشد. استفاده از فناوريهاي روز،توسعه و تجهيز فضاهاي شهري و ارتقاء آمادگي شهروندان و گسترش فرهنگ مقاوم سازي، آموزش همگاني و نوسازي بافتهاي شهري همواره از جمله مهمترين اموري است كه برنامه ريزي در جهت تحقق آنها كمك موثري به ايجاد نظام نوين مديريت ايمني و چرخه مديريت بحران در شهرها مي نمايد. در اين ميان نقش مديريت شهري (شوراي اسلامي شهر و شهرداري ) در تعامل با شهروندان از اهميت به سزايي برخوردار مي باشد و سيستم هاي فعلي مديريت بحران در دنيا استفاده از ظرفيت اين نهادها را در زمينه تامين ايمني شهر و شهروندان و ايجاد شهري ايمن مبتني بر مشاركت و همكاري شهروندان و در چارچوب انديشه مديريت بحران اجتماع محور تجويز مي نمايند. همچنين قواعد و اصول قانوني حاكم بر نظام اداره امور در شهرهاي كشور نيز متناسب با ظرفيت هاي مديريت شهري بستري را فراهم نموده است تا در پرتو آن بتوان همگام با ساير كشورها دنيا در اين زمينه گام برداشت.حادثه خيزي ايران و اثرپذيري اين كشور از مجموع  حوادث شناخته شده در دنيا توجه به اين موضوع و اهتمام به استفاده از ظرفيت مديريت هاي     محلي در اين زمينه رو دو چندان كرده است.                                                                                        

 

زنجان نيز بدليل موقعيت جغرافيايي ،گستردگي و تنوع آب و هوايي و اقليمي خود ،دستخوش بسياري از حوادث و سوانح طبيعي است .از 31 نوع بليه طبيعي كه در كشورمان به ثبت رسيده زمينه وقوع تعداد18نوع آن در اين استان وجود دارد و خسارات جاني و مالي بسيار به بار مي آورند كه بيشترين خسارات ناشي از وقوع زلزله، سيل ، رودخانه ها و صاعقه مي باشد..

با توجه به اينكه بر اساس قانون شهرداري‌ها، مسؤوليت امور شهري بر عهده شهرداري بوده و متولي اموري مانند آتش‌نشاني و خدمات ايمني، عمران شهري، حمل و نقل شهري، مديريت پسماند و دفع مواد زائد و ... مي باشد و در شرايط عادي در اين زمينه ها خدمات بي شماري را به شهروندان ارائه مي‌كند. شـهرداری‌ها را مي توان یکی از مهـم‌ترین ارگانهای متولی امـور مربوط به مدیریـت بحـران شهری برشمرد. لازم به ذكر است در قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور و آيين نامه هاي اجرايي آن به اين مهم نيز توجه شده است.
برنامه ریزی و نظارت بر ساخت و سازهای استاندارد و ایمن، تهیه و اجرای برنامه های پیشگیری از حوادث، مطالعه و شناسایی مناطق و مراکز مخاطره‌آمیز و اقدام در جهت رفع آن، تهیه امـکانات، تجهـیزات و ملزومات مورد نیاز جهت مقابله با حـوادث، شناسایی و مشخص نمودن مناطق امـن جهت اسـکان موقت آسیـب‌دیدگان درحـوادث، آمـوزش شهروندان جهت خود امدادی و پیشگیری از حوادث، تهیه برنامه های مقابله و غیره از جمله مسؤولیت‌هايی هستند که شهرداری می تواند نسبت به آن برنامه‌ریزی و اقدام نماید                                                                    .   لذا با توجه به نقش مهم شهرداری در خصوص مدیریت شهری و با مروری بر جایگاه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرايی متولي و دخيل در امر مدیریت بحران شهری درکشورهای پیشرفته، مشاهده مي‌شود که شهرداری و سازمان‌های تابعه با توجه به پتانسیل موجود، نقش ویژه و اساسی دراین خصوص می‌توانند داشته باشند.


با عنايت به سمت گيري و جهت گيري ،شوراي اسلامي شهر  و شهرداري زنجان در ارتباط با مديريت بحران و تلاش در جهت شناخت پديده هاي پر خطر طبيعي و انسان ساخت و راههاي مقابله با آنهاو با بكارگيري اصول وضوابط چرخه مديريت بحران كه مي تواند خسارات ناشي از حوادث را به حداقل ممكن برساند ،در زمستان سال 1392اقدام به تشكيل مركز پيشگيري و مديريت بحران  شهر زنجان با كارگروهاي مربوطه نموده و همچنين با آموزش هاي همگاني و اشاعه فرهنگ ايمني، با هدف آگاهي بخشيدن به مردم فهيم شهر زنجان براي شناخت و مقابله با بحرانهاي طبيعي و انسان ساخت كه امكان وقوع دارند گامي به جلو بر دارد. اميد است سهمي هرچند كوچك در ارتقاء آگاهي مردم و كاهش خسارات جاني ومالي حوادث و بلاياي طبيعي و غير طبيعي داشته باشد.  

من کارت
شهر نما
عوارض نوسازی
ثبت درخواست های مردمی
عوارض خودرو
خدمات تامین اجتماعی
خدمات پستی
خدمات شرکت مخابرات
خدمات شرکت برق
خدمات شرکت آب و فاضلاب
خدمات شرکت گاز
تلویزیون
رادیو
روزنامه سیمای زنجان
روزنامه مردم نو زنجان
نقشه شهر زنجان
آرشیو اخبار شهرداری زنجان
برنامه های سینما 
تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان است